Ulusal Afet Risk Yönetimi Projesi, Kamu Kurumlarında Afet Risk Yönetiminin Yaygınlaştırılması

Ulusal Afet Risk Yönetimi Projesi, Kamu Kurumlarında Afet Risk Yönetiminin Yaygınlaştırılması

Projenin Amacı

Asya Kalkınma Bankası (ADB), Tacikistan Cumhuriyeti Hükümeti'ne (GoRT) 30 aylık bir kurumsal ve sosyal kalkınma projesi ile destek vermiştir: Ulusal Afet Risk Yönetimi Projesinin (NDRMP, ADB, 0614-Taj) iki bileşeninden biri olarak "Afet Risk Yönetiminin Devlet Kurumlarında Yaygınlaştırılması". NDRMP'nin amacı, Tacikistan'ın doğal afetler tarafından tetiklenen afetlere karşı direncini artırmak ve böylece Tacikistan'ın bu tür risklere karşı sosyo-ekonomik hassasiyetini azaltmak olmuştur. Ayrıca NDRMP, değişen iklim ve artan ekonomik kalkınma nedeniyle doğal afetlerin beklenen artan şiddetini, sıklığını ve etkisini yönetmek için uzun vadeli sürdürülebilir bir çözüm sağlamayı amaçlamıştır.

Kamu Kurumlarında Afet Risk Yönetiminin Yaygınlaştırılması Projesi, deprem, toprak kayması, çamur akması/çamur akıntısı, çığ, sel ve kuraklık gibi doğal afetlerle başa çıkabilmek için ilgili bakanlık ve kurumların kurumsal kapasitesini geliştirmeyi ve böylece can ve mal kayıpları ile sosyal ve ekonomik altyapı kayıplarını en aza indirmeyi amaçlamıştır.

Projenin Birbiriyle İlişkili Beş Adet Çıktısı Bulunmaktadır:

Alt Çıktı 1: CESCD için Bir Kurumsal Güçlendirme Planı Hazırlanması

Plan, İşveren Acil Durum ve Sivil Savunma Komitesi’nin çeşitli departman ve birimlerinin afet öncesi ve sonrası bilgi yönetimi, planlama ve uygulamadaki rollerini ve bunların sektörle ve coğrafi, il ve ilçe kurumlarıyla ilişkilerini, herhangi bir çakışma veya tekrarlama olmamasını sağlayacak şekilde açıkça ifade etmektedir. Buna ek olarak, plan toplumsal cinsiyete duyarlı Afet Risk Yönetimi (ARY) için kapasite geliştirmeyi de içermektedir.

Alt Çıktı 2: Yasal ve Politika Çerçevesinin Gözden Geçirilmesi

Afet Risk Yönetimi (ARY) ile ilgili mevcut tüm mevzuat dahil olmak üzere yasal çerçevenin gözden geçirilmesi ve gerekirse ARY ile ilgili tek ve kapsamlı bir yasa sağlamak için yeni taslak mevzuat hazırlanması.

Alt Çıktı 3: İzleme Çerçevesi de dahil olmak üzere, ARY öncesi ve sonrası için CESCD için Beş Yıllık İş/Operasyon Planı (2021-2025)

Temel sektörlerden (tarım, enerji, eğitim, çevre, sağlık, ulaştırma, su kaynakları) sorumlu sektör bakanlıkları, kurumları ve ajanslarında, İşverenin genel rehberliği altında, ilgili sektör stratejilerinde ARY ve iklim değişikliğini anaakımlaştırmak için Özel Birimler/Odak Noktaları oluşturulmasıdır.

Alt Çıktı 4: Afet Risk Yönetiminin Sektör Stratejilerine Entegre Edilmesi

Acil Durum ve Sivil Savunma Komitesi’nin yani İşverenin genel rehberliği altında Afet Risk Yönetimi (ARY) ve iklim değişikliğini ilgili sektör stratejilerine entegre etmek ve ana akımlaştırmak için temel sektörlerde (tarım, eğitim, enerji, çevre, sağlık, ulaştırma ve su kaynakları) Özel Birimler / Odak Noktaları kurulmasına destek verilmiştir.

Alt Çıktı 5: Bir Eğitim Planının Uygulanması

Temel sektörlerden ve İşveren’den personele ARY'nin kurumsal yönleri hakkında eğitim verilmesi.

Fiili Hizmetlerin Tanımı ve Projenin Kapsamı

  1. İşvereni uluslararası standartlarda toplumsal cinsiyete duyarlı bir ARY kurumuna dönüştürmek için bir uygulama stratejisi, yol haritası, süreç, organizasyonel düzenlemeler ve zaman çizelgelerini içeren bir kurumsal güçlendirme teklifi aşağıdaki görev ve hizmetlerle birlikte sunulmuştur:
    • İşverenin kurumsal bir incelemesi ve ülkedeki ARY (Afet Risk Yönetimi) uygulamalarının durum analizi yapılarak farklar, yetkiler, roller, sorunlar, zorluklar ve öneriler belirlenmiştir.
    • İşverenin gelecekte vizyonunu, misyonunu ve 2019-2030 Ulusal Afet Risk Azaltma Stratejisini yerine getirmek için uygun işlevlere sahip olmasını sağlamak amacıyla İşverenin sistem perspektifinden işlevsel kurumsal analizi de yapılmıştır.
    • Afet Risk Yönetimi (ARY) ile ilgili işlevlerin veya hizmetlerin kurumsallaştırılması amacıyla CESCD'nin kurumsal olarak güçlendirilmesi için 'Bütünleştirici Model' tercih edilmiştir.
    • Acil Durum ve Sivil Savunma Komitesi’nin kurumsal olarak güçlendirilmesinin amaçlanan sonuçlarını elde etmek için departmanların ve bölümlerin uyumlu hale getirilmesini sağlamak üzere 11 görev tanımı taslağı hazırlanmıştır.
    • Yapı ve iş akışı düzenlemelerindeki ayarlamaları gösteren iş süreci modellemesi.
    • İklim değişikliği ve ARY'nin kalkınmada anaakımlaştırılması için gereken araçların, prosedürlerin ve sistemlerin sistematik olarak envanterinin çıkarılması.
    • Tacikistan Cumhuriyeti'nin 2019-2030 Ulusal Afet Riskini Azaltma Stratejisi, 2019 Orta Vadeli Afet Risk Yönetimi Programı, Açık Merkez ve Devlet İtfaiye Teşkilatının yeniden düzenlenmesinin gözden geçirilmesi de dahil olmak üzere strateji incelemeleri yapılmıştır.
  2. Yasal ve politika çerçevelerinin gözden geçirilmesi aşağıdaki görev ve hizmetlerle gerçekleştirilmiştir:
    • Afet Risk Yönetimi (ARY) ve iklim değişikliği ile ilgili politikaların ve yasal çerçevelerin ve hükümet stratejisinin detaylı incelemesi yapılmıştır.
    • Afet Risk Yönetimi (ARY) ve iklim değişikliğinin güçlü yönleri, zayıf yönleri, çakışmaları ve fazlalıkları analiz edilmiştir.
    • Uluslararası standartlar ve iyi uygulamalarla karşılaştırılan bulgular ve tavsiyeler de dahil olmak üzere Sivil Koruma Kanunu Taslağı hakkında yorum raporu hazırlanmıştır.
    • Afet Risk Yönetimi (ARY) ile ilgili yasal politikalarda toplumsal cinsiyetin anaakımlaştırılması için fırsatlar belirlenmiştir.
    • Yasal çerçevelerde bulunan farkları gidermek için tavsiyeler hazırlanmıştır.
    • Bir yeniden yapılandırma planını desteklemek için yasal çerçevedeki değişiklikleri belirlenmiştir.
    • Beklenen yasal reformlar konusunda onaylarını almak için paydaşlarla çalıştaylar düzenlemiştir.
  3. CESCD için aşağıdaki görev ve hizmetleri içeren Beş Yıllık İş/Operasyon Planı (2021-2025) hazırlanmıştır:
    • Belirlenen araştırma ve veri gereksinimleri, hedefler ve sonuçların yanı sıra sosyal ve toplumsal cinsiyet öncelikleri ve mekanizmaları dahil edilmiştir.
    • 2021'in dördüncü çeyreğinden 2025'in dördüncü çeyreğine kadar ayrıntılı faaliyetler, kaynaklar ve zaman çizelgeleri hazırlanmış, kurumsal yeniden yapılandırma için gerekli aşamaları oluşturulmuştur.
    • Beş Yıllık İş/Operasyonel Planın yürütülmesi için kolaylaştırıcılık ve rehberlik sağlanmıştır. Buna ek olarak, beş yıllık iş planının uygulanması için organizasyon, kaynaklar, aşamalar ve tema kılavuz notları ile il ve ilçe komiteleri için stratejik vurgu, öncelikler ve hedefler belirlenmiştir.
  4. Afet Risk Yönetiminin aşağıdaki görev ve hizmetlerle sektör stratejileriyle entegrasyonu:
    • ARY'nin etkili bir şekilde ana akımlaştırılması için gerekli bağlantıların ve koordinasyon ihtiyaçları belirlenmiştir.
    • Sektör politika, strateji ve planlarının gözden geçirilmesi; eksiklikleri belirlenmiştir.
    • Farklı seviyelerdeki bakanlıklar/birimler arasındaki ARY iletişim sürecinin gözden geçirilmiştir.
    • Sektörel bakanlıklarda sürdürülebilir ARY ile entegre sektör stratejileri geliştirilmiş, bunların sosyal ve toplumsal cinsiyeti kapsayıcı olması sağlanmıştır.
  5. İşveren CESCD ve hükümet yetkilileri için Afet risk Yönetimi ve İklim Değişikliği konusunda aşağıdaki görev ve hizmetleri içeren bir eğitim planı uygulanmıştır:
    • Sektör bakanlıkları/ajanslarının Teknik Çalışma Grubu (TÇG) üyeleri için kapsamlı bir Eğitim İhtiyaç Değerlendirmesi (TNA) gerçekleştirilmiştir.
    • Toplumsal cinsiyete duyarlı ARY için kapasite geliştirme de dahil olmak üzere her düzeyde ARY ile ilgili sektörler için bir eğitim planı geliştirilmiştir.
    • CESCD ve ilgili bakanlıklar için Afet Risk Yönetimi ve İklim Değişikliği konusunda uluslararası ve ulusal eğitimler düzenlenmiştir.
    • Kurslar tasarlamış, eğitimler düzenlemiş ve tartışma ve diyalog panellerini kolaylaştırmıştır.
  • Bölge / ÜlkeTacikistan
  • ŞehirDuşanbe
  • Fon/FinansmanAsya Kalkınma Bankası (ADB)
  • İşveren / YararlanıcıAcil Durum ve Sivil Savunma Komitesi
  • Başlangıç Tarihi29.04.2019
  • Tamamlanma Tarihi29.10.2021
  • Hizmet değeri1.918.330 USD

Diğer Projeler